شرایط وجوب روزه
روزه با شرایط زیر بر انسان واجب میشود:
الف - بالغ بودن.
ب - عاقل بودن.
ج - مسافر نبودن.
د - مضر نبودن روزه.
ه - پاک بودن زن از حیض و نفاس (1).
روزه نگرفتن در اوایل بلوغ
سؤال: در سالهای اول تکلیف (9 سالگی به بعد) به توصیه و
تاکید مادرم مبنی بر اینکه توانایی روزه گرفتن را ندارم، و با توجه به
اینکه خودم نیز نمیتوانستم تشخیص دهم که آیا میتوانم روزه بگیرم یا نه،
چند سالی را روزه نگرفتهام و در حال حاضر چون مدت زیادی از آن گذشته،
تعداد روزههای فوت شده را نمیدانم، و ثانیا نمیدانم که آیا کفاره هم بر
من واجب است یا نه؟
پاسخ: باسمه تعالی - به مقداری که یقین دارید بعد از بلوغ روزه نگرفته اید، باید قضا نمایید و کفاره در فرض مساله واجب نیست (2).
یقین نداشتن به نگرفتن روزه
سؤال: دختری هستم 17 ساله که به حکم شرع اسلام از 9 سالگی
شروع به روزه گرفتن کردهام، اما سه سال اول را به گفته خواهرم، من
روزههای خود را با خوردن چیزهایی باطل میکردهام، ولی خودم به یاد ندارم
که چیزی خورده باشم، در صورتی که خواهرم قسم میخورد که من روزههای خود را
افطار میکردهام. امیدوارم با راهنمایی شما رهبر عزیز تزکیه نفس و باطن
کنم.
پاسخ: باسمه تعالی - اگر یادتان نیست که روزه نگرفته اید یا افطار کرده اید، چیزی بر شما نیست (3).
استمرار بیماری و قضا نداشتن روزه
سؤال: دختری 27 ساله هستم که از سن 5 سالگی به بیماری رماتیسم
مبتلا شدهام و تاکنون نیز به بیماری مبتلا هستم و به طور مستمر دارو
میخورم و تحت نظر پزشک میباشم، در ضمن به بیماری اعصاب نیز مبتلا هستم.
این حقیر از سن 9 سالگی که روزه ماه رمضان بر دختران واجب میشود تا کنون
که 27 سال دارم نتوانستهام به علت بیماری روزه بگیرم. آیا من باید کفاره
روزههایی را که نگرفتهام بدهم؟ در صورت مثبت بودن جواب، بفرمایید که چه
چیز و چه مقدار و به کی باید بدهم؟
پاسخ: باسمه تعالی - اگر به علت
بیماری، روزه فوت شده و بیماری استمرار دارد، قضا ساقط است. ولی برای هر
روز باید یک مد طعام به فقیر بدهد (4).
روزه و ضعف چشم
سؤال: چشمان من خیلی ضعیف میباشد (نمره 8) و خیلی دوست دارم
که روزه بگیرم، ولی میترسم که برای چشمانم ضرر داشته باشد. آیا باید روزه
بگیرم؟ و آیا میتوانم کارهای ظریف دیگری از قبیل خیاطی، بافتنی و مطالعه
انجام دهم؟
پاسخ: باسمه تعالی - با فرض خوف و ترس ضرر برای چشم، روزه گرفتن جایز نیست، و همچنین کارهای دیگری که به چشم ضرر داشته باشد (5).
روزه و ضعف جسمانی
سؤال: دختری که به حد بلوغ رسیده است، به واسطه ضعف بنیه
نمیتواند ماه مبارک روزه بگیرد، و بعد از ماه مبارک هم تا سال دیگر
نمیتواند قضا کند حکمش چیست؟
پاسخ: باسمه تعالی - قضای روزهها بر
عهده او هست، هر وقت توانست بگیرد. و برای تاخیر هر روز تا رمضان بعد باید
یک مد طعام که تقریبا ده سیر است به فقیر بدهد، مگر آنکه در تاخیر معذور
باشد و پس از آن اگر تاخیر شد، چیزی بر او نیست (6).
بانوانی که روزه بر آنها واجب نیست
برخی از بانوانی که روزه بر آنها واجب نیست عبارتند از:
الف) زن باردار
زنی که زاییدن او نزدیک
است و روزه برای حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست. و باید برای هر روز
یک مد طعام، یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. و نیز اگر روزه
برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست. و بنا بر احتیاط واجب باید برای
هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. و در هر دو صورت روزههایی را که نگرفته
باید قضا نماید. (7)
ب) زن شیرده
زنی که بچه شیر میدهد و
شیر او کم است، چه مادر بچه یا دایه او باشد یا بی اجرت شیر دهد، اگر روزه
برای بچهای که شیر میدهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر
روز یک مد طعام، یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. و نیز اگر
برای خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست. و بنا بر احتیاط واجب باید برای
هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزههایی را که نگرفته،
باید قضا نماید. ولی اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای
شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگر که اجرت او را بدهد اجرت
بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و روزه بگیرد (8).
ج) زن پیر
1- کسی که به واسطه پیری
نمیتواند روزه بگیرد، یا برای او مشقت دارد، روزه بر او وجب نیست. ولی در
صورت دوم باید برای هر روز یک مد طعام که تقریبا ده سیر است گندم یا جو و
مانند اینها به فقیر بدهد (9).
2- کسی که به واسطه پیری روزه نگرفته،
اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگیرد، بنابر احتیاط واجب باید قضای
روزههایی را که نگرفته به جا آورد (10).
روزه زنان باردار
سؤال: آیا بر زن حامله در مدت حاملگی بخصوص ماههای اول، روزه واجب است و برای حمل او ضرری ندارد؟
پاسخ: باسمه تعالی - روزه بر او واجب است، مگر برای خود او یا حمل ضرر داشته باشد (11).
قضای روزه زنان باردار
سؤال: زنی مدت هاست که یا حامله است و یا بچه شیر میدهد، و
در ماه رمضان نمیتواند روزه بگیرد. تکلیفش در مورد قضای روزه چگونه است؟
پاسخ: وجوب قضا ساقط نیست (12).
قضای روزه زن شیرده
سؤال: اینجانب در سنین اول بلوغ به علت نادانی، بیشتر روزه
هایم را خوردهام و روزهای حاملگی به علت دستور دکتر روزه نگرفتم و سال اول
عروسی یک ماه نگرفتم. اکنون 50 ساله هستم و نمیتوانم همه آنها را بگیرم.
البته تا آنجا که ممکن است روزه میگیرم. از طرفی برای هر روز 60 نفر را
نمیتوانم طعام یا پولش را بدهم. بفرمایید چه کنم تا دینم ادا شود؟
پاسخ:
باسمه تعالی - اگر از روی علم و عمد روزهها را نگرفته اید، علاوه بر قضا
کفاره هم واجب است. ولی زن اگر بچه شیر میدهد و روزه برای او یا بچهاش
ضرر دارد، میتواند افطار کند و فقط روزهها را قضا کند و کفاره ندارد (13)
، و دادن پول به جای کفاره کفایت نمیکند (14).
زن حائض و نفساء
1- روزه بر زن حائض و نفساء واجب نیست، اگر چه خون قاعدگی یا
نفاس را فقط در جزئی از روز ببیند. بنابراین چنانچه زنی لحظهای قبل از
غروب آفتاب این خونها را ببیند، و یا لحظهای بعد از اذان صبح این خونها
از او قطع شوند، روزه بر او واجب نیست و روزهاش صحیح نخواهد بود (15).
2-
اگر به واسطه مرض یا حیض یا نفاس روزه رمضان را نگیرد، و پیش از تمام شدن
رمضان بمیرد، لازم نیست روزههایی را که نگرفته برای او قضا کنند، اگر چه
مستحب است (16).
3- اگر چند روز را حیض قرار دهد و عبادت نکند، بعد
بفهمد حیض نبوده است، باید نماز و روزهای را که در آن روزها به جا
نیاورده، قضا نماید. و اگر چند روز را به گمان اینکه حیض نیست عبادت کند،
بعد بفهمد که حیض بوده، چنانچه آن روزها را روزه گرفته باید قضا نماید
(17).
4- وقتی زن از خون نفاس پاک شد، باید غسل کند و عبادتهای خود را
به جا آورد. و اگر دوباره خون ببیند، چنانچه روزهایی که خون دیده با
روزهایی که در وسط پاک بوده، روی هم 10 روز یا کمتر از 10 روز باشد، تمام
آن نفاس است. و اگر روزهایی که پاک بوده، روزه گرفته باشد باید قضا نماید
(18).
5- بانوانی که در ایام حیض و نفاس روزه واجب نگرفته اند، واجب
است قضای آن را به جا آورند. و بر زن مستحاضه واجب است که ادای روزه را به
جا آورد، و اگر از او فوت شد، قضای آن را به جا آورد. (19)
مشاهده خون بعد از عادت ماهانه
سؤال: عادت ماهانه خانمی به طور معمول 5 روز بوده و پس از این
مدت پاک میشده. در ماه مبارک رمضان طبق عادت همیشگی پس از پنج روز، غسل
نموده و روز ششم پاک بوده و روزه گرفته، ولی در روز هفتم دوباره لکه خونی
مشاهده کرده. وضعیت نماز و روزه این شخص در این دو روز - بخصوص روز ششم -
چگونه است؟
پاسخ: باسمه تعالی - در چنین صورتی هر دو روز حکم حیض را دارد (20).
استفاده از قرص
سؤال: آیا زن در ماه رمضان میتواند از قرصهای ضد رگل استفاده کند تا بتواند روزه یک ماه را کامل بگیرد؟
پاسخ: باسمه تعالی - اگر ضرر به مزاج نزند، اشکال ندارد (21).
بند آمدن خون حیض
سؤال: زنی که معمولا حیض میشود، ولی از قرص جلوگیری حیض استفاده کرده تا روزهاش را نخورد، آیا صحیح است یا خیر؟
پاسخ: باسمه تعالی - اگر با خوردن قرص، حیض بند آمده، روزه صحیح است (22).
پیشگیری از عادت با قرص و آمپول
سؤال: بعضی از خانمها (در سفر حج) برای پیشگیری از عادت
ماهانه قرص میخورند. گاهی با خوردن قرص باز هم عادت میشوند و به وسیله
آمپول از ادامه عادت جلوگیری میکنند. در این صورت آیا حکم طهارت از حیض را
پیدا میکنند، و آیا میتوانند وارد مسجدالحرام شوند و طواف نماز به جا
آورند؟
پاسخ: باسمه تعالی - اگر 3 روز پی در پی خون نبینند، حکم حیض
مترتب نیست و نماز و روزه صحیح است، و کمتر از 3 روز حکم استحاضه را دارد
(23).
روزه مستحاضه
1- روزه مستحاضه قلیله صحیح است و در صحت آن، وضو شرط نیست.
اما غیرمستحاضه قلیله بنابر اقوی غسلهای روزانهاش در صحت روزهاش شرط
است. و در مستحاضه کثیره احتیاط ترک نشود به اینکه غسل شبی را که فردایش
روزه میگیرد انجام دهد (24).
2- روزه زن مستحاضهای که غسل بر او واجب
میباشد، در صورتی صحیح است که در روز غسلهایی را که برای نمازهای روزش
واجب است انجام دهد. و نیز بنابر احتیاط واجب باید غسل نماز مغرب و عشای
شبی که میخواهد فردای آن روز روزه بگیرد به جا آورد. ولی اگر بعد از نماز
مغرب و عشا غسل نکند و برای خواندن نماز شب پیش از اذان صبح غسل نماید، و
در روز هم غسلهایی را که برای نمازهای روزش واجب است به جا آورد، روزه او
صحیح است (25).
3- بنابر اقوا برای اینکه روزه مستحاضه صحیح باشد،
انجام غسلهایی که در روز برای نماز انجام میشود، شرط است. ولی انجام
غیرغسلهای روزانه (یعنی غسلهایی که برای نمازهای شبش انجام میشود) شرط
نیست. بنابراین اگر پیش از نماز صبح یا ظهر و عصر مستحاضه شود به طوری که
موجب غسل باشد، مانند استحاضه متوسطه و یا کثیره و غسل نکند، روزه او باطل
میشود. بر خلاف اینکه اگر بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضه شود و تا غروب
غسل نکند، روزهاش باطل نمیشود. و احتیاط ترک نشود به اینکه غسل نماز شب
قبلش را انجام دهد. و اگر پیش از سپیده صبح برای نماز شب و یا نماز صبح غسل
کند، کفایت میکند و بنابر اقوا روزه او صحیح است (26).
4- اگر بعد از نماز عصر مستحاضه شود و تا غروب غسل نکند روزه او صحیح است (27).
5-
اگر زنی که در حال استحاضه است، غسلهای خود را به تفصیلی که در احکام
استحاضه (توضیح المسائل) گفته شده به جا آورد، روزه او صحیح است (28).
6- احتیاط واجب آن است که زن مستحاضه در تمام روزی که روزه است به مقداری که میتواند از بیرون آمدن خون جلوگیری کند (29).
مبطلات روزه و احکام آن
1- نه چیز روزه را باطل میکند، از جمله:
الف. خوردن و آشامیدن.
ب. باقی ماندن بر حیض و نفاس تا اذان صبح (30).
2-
جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذاو مانند اینها که معمولا به حلق
نمیرسد، اگر چه اتفاقا به حلق برسد، روزه را باطل نمیکند. ولی اگر انسان
از اول بداند که به حلق میرسد، چنانچه فرو رود، روزهاش باطل میشود و
باید قضای آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب است (31).
3- سؤال: در سن
9 سالگی که روزه بر من واجب شده بود، پدرم برای خوردن سحری وقتی مرا بیدار
میکرد که 5 دقیقه به اذان صبح باقی مانده بود و میگفت: "تا اذان تمام
نشده است میتوانید غذا بخورید. " و من هم همین کار را میکردم و تا کلمه
"حی علی خیر العمل" غذا میخوردم. آیا این روزهها قضا دارد یا نه؟
پاسخ: باسمه تعالی - اگر نمیدانید بعد از طلوع فجر خورده اید، قضا ندارند (32).
4-
اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند، یا اگر
وظیفه او تیمم است عمدا تیمم نکند روزهاش باطل است (33).
5- کسی که فاقد الطهورین است (یعنی وسیله غسل و تیمم ندارد) ، اگر تا اذان صبح بر حیض و نفاس باقی بماند، روزهاش صحیح است (34).
6-
اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته
باشد، چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان یا قضای آن را بگیرد، باید تیمم نماید و
روزهاش صحیح است، و اگر بخواهد روزه مستحب یا روزه واجب مثل روزه کفاره و
روزه نذری بگیرد، اگر چه بدون تیمم هم روزهاش صحیح است، ولی احتیاط مستحب
آن است که تیمم کند (35).
7- اگر زن نزدیک اذان صبح از حیض یا نفاس
پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد، یا بعد از اذان
بفهمد که پیش از اذان پاک شده، روزه او صحیح است. ولی اگر در وسعت وقت قضای
رمضان را گرفته باشد، صحیح بودن آن اشکال دارد (36).
8- اگر زن بعد از
اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود، یا در بین روز خون حیض یا نفاس
ببیند، اگر چه نزدیک مغرب باشد، روزه او باطل است (37).
9- اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعد از یک روز یا چند روز یادش بیاید، روزههایی که گرفته صحیح است (38).
10-
اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و در غسل کردن کوتاهی کند و
تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمم هم نکند، روزهاش باطل است. ولی
چنانچه کوتاهی نکند، مثلا منتظر باشد که حمام، زنانه شود، اگر چه سه مرتبه
بخوابد و تا اذان غسل نکند، در صورتی که تیمم کند روزه او صحیح است (39).
کفاره روزه
1- اگر عمدا روزه خود را باطل کند و بعد عذری مانند حیض یا نفاس یا مرض برای او پیدا شود، کفاره بر او واجب نیست (40).
2-
(در کفاره روزه) اگر در بین روزهایی که باید پی در پی روزه بگیرد، عذری
مثل حیض یا نفاس یا سفری که در رفتن آن مجبور است برای او پیش آید، بعد از
برطرف شدن عذر، واجب نیست روزهها را از سر بگیرد، بلکه بقیه را بعد از
برطرف شدن عذر به جا میآورد (41).
روزه کفاره
اگر زن در عزای میت صورت خود بخراشد به طوری که خون بیاید یا موی خود را بکند، باید یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را طعام دهد، و یا آنها را بپوشاند. و اگر نتواند باید سه روز روزه بگیرد، بلکه اگر خون هم نیاید، بنابر احتیاط واجب به این دستور عمل نماید (42).
قضای روزه
سؤال: بانویی است مدت 14 سال ازدواج کرده و ماه مبارک رمضان
هیچ سالی روزه هایش را مرتب نگرفته. گاهی حامله بوده و گاهی تقریبا مریض، و
در ایام غیر ماه رمضان که سلامت هم بوده، قضای آنها را به جا نیاورده است
و موانعی هم نداشته و نمیداند در این چند سال ماه رمضان چند روز را روزه
نگرفته، چه مقدار باید قضا نماید؟
پاسخ: باسمه تعالی - روزههایی را که یقین دارد قضا شده، باید قضا نماید و بیشتر از آن واجب نیست (43).
قضای روزه پدر و مادر
قضای روزه پدر بر غیر پسر بزرگتر و بر دختر - اگر چه فرزند پسر هم نباشد - واجب نیست. و قضای روزه مادر نه بر پسر و نه بر دختر واجب نخواهد بود (44).
روزههای حرام
1- اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبی حق شوهرش از بین برود، و
همچنین اگر شوهر، او را از گرفتن روزه مستحبی مطلقا نهی کند (چه مزاحمت با
حق شوهر داشته باشد یا نداشته باشد) نباید این احتیاط ترک شود (45).
2-
روزه مستحبی اولاد اگر اسباب اذیت پدر و مادر یا جد شود، جایز نیست. بلکه
اگر اسباب اذیت آنان نشود، ولی او را از گرفتن روزه مستحبی (منع) کنند،
احتیاط واجب آن است که روزه نگیرد (46).
مستحبات و مکروهات در روزه
1- زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود، مستحب است در ماه رمضان از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری نماید. (47)
2-
چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است: سرمه کشیدن در صورتی
که مزه یا بوی آن به حلق برسد و نشستن زن در آب و... (48).
زکات فطره
زنی
که شوهرش مخارج او را نمیدهد، چنانچه نان خور کس دیگر باشد، فطرهاش بر
آن کس واجب است، و اگر نان خور کس دیگر نیست در صورتی که فقیر نباشد، باید
فطره خود را بدهد (49).
پاورقــــــــــــــــــــی
1) تحریرالوسیلة، ج 1، ص 293- 294، مساله 1 و 2.
2) استفتاآت، ج 1، ص 328، سؤال 76.
3) همان، ج 1، ص 333، سؤال 90.
4) همان، ج 1، ص 318، سؤال 45.
5) همان، ج 1، ص 317، سؤال 44.
6) همان، ج 1، ص 333، سؤال 88.
7) توضیح المسائل، مساله 1728.
8) همان، مساله 1729.
9) همان، مساله 1725.
10) همان، مساله 1726.
11) استفتاآت، ج 1، ص 326، سؤال 68.
12) همان، ج 1، ص 332، سؤال 87.
13)
یعنی لازم نیست کفاره کسی راکه عمدا روزه نگرفته است بپردازد، اگر چه
کفاره مخصوص زنی که به خاطر شیردادن، روزه خود را نگرفته است، در محل خود
بیان شده است.
14) همان، ج 1، ص 329، سؤال 79.
15) با استفاده از توضیح المسائل، مساله 1640 و تحریر الوسیلة، ج 1، ص 293، مساله 1.
16) توضیح المسائل، مساله 1702.
17) همان، مساله 507.
18) همان، مساله 515.
19) تحریر الوسیلة، ج 1، ص 298، قبل از مساله 1 و العروة الوثقی، ج 2، ص 229، مساله 3.
20) رساله نوین، عبدالکریم بی آزار شیرازی، ج 1، ص 113.
21) همان، ج 1، ص 113.
22) استفتاآت، ج 1، ص 316، سؤال 39.
23) رساله نوین، ج 1، ص 112.
24) تحریر الوسیلة، ج 1، ص 59، مساله 6.
25) توضیح المسائل، مساله 418.
26) تحریر الوسیلة، ج 1، ص 282، مساله 6.
27) توضیح المسائل، مساله 419.
28) توضیح المسائل، مساله 1643.
29) همان، مساله 417.
30) با استفاده از توضیح المسائل، مساله 1572.
31) توضیح المسائل، مساله 1582.
32) استفتاآت، ج 1، ص 314، سؤال 34.
33) توضیح المسائل، مساله 1637.
34) تحریر الوسیلة، ج 1، ص 283، مساله 7.
35) توضیح المسائل، مساله 1638.
36) همان، مساله 1639.
37) همان، مساله 1640.
38) همان، مساله 1641.
39) همان، مساله 1642.
40) همان، مساله 1675.
41) همان، مساله 1664.
42) همان، مساله 636.
43) استفتاآت، ج 1، ص 326، سؤال 67.
44) با استفاده از توضیح المسائل، مساله 1398 و 1712 و العروة الوثقی، ج 1، ص 756.
45) توضیح المسائل، مساله 1740 و تحریر الوسیلة، ج 1، ص 304 و العروة الوثقی، ج 2، ص 243.
46) توضیح المسائل، مساله 1741.
47) با استفاده از توضیح المسائل، مساله 1749.
48) همان، مساله 1657.
49) توضیح المسائل، مساله 2008.